Unit 2 lớp 9: City Life - Skills 1
Bài học Unit 2 lớp 9 mới phần Skills 1 giúp các em luyện tập hai kĩ năng chính là Reading và Speaking, luyện tập trả lời câu hỏi và ghi nhớ các từ vựng. Mời các em cùng tham khảo!
Mục lục nội dung
1. Reading
1.1. Task 1 Unit 2 lớp 9
Work in pairs. What features are important to you in a city? Put the following in order 1-8 (1 is the most important). (Làm việc theo cặp. Theo bạn đặc điểm nào quan trọng nhất ở 1 thành phố? Xếp theo thứ tự từ 1-8 ( 1 là cái quan trọng nhất)
Tạm dịch:
giao thông
an toàn
giáo dục
chi phí sinh hoạt
khí hậu
giải trí
văn hóa
thuận tiện
1.2. Task 2 Unit 2 lớp 9
Read the passage quickly and find the information to fill the blanks. (Đọc đoạn văn và tìm thông tin điền vào chỗ trống)
1. The name of the organisation doing the survey:
2. The year of the survey:
3. The names of the best city and the worst cities:
Which is the best city in the world to live in? Every year, the Economist Intelligence Unit (EIU) conducts a fascinating survey to determine which cities around the world “provide the best or worst living conditions”. It uses factors such as climate, transport, education, safety, and recreational facilities in cities. It gives scores for each, and ranks the cities in order - from the best to the worst.
For the year 2014, the top 10 cities came from Australia, Canada, Europe, and New Zealand. Melbourne in Australia had the highest score, which means it is the most ‘liveable’ city. Some famous cities came in the top 20, such as Tokyo (19th) and Paris (17th). Perhaps surprisingly, Osaka (13th) had the best score in Asia.
Cities with major conflicts tended to score the lowest. In these countries, living conditions were the most difficult or dangerous. Among the worst cities on the list were Dhaka in Bangladesh, Tripoli in Libya, and Douala in Cameroon.
However, some other organisations _ individuals would like to add other factors to the index. They say that a city's green space urban sprawl, natural features, cultural attractions, convenience, and pollution should be added to the list.
Guide to answer
1. The Economist Intelligence Unit (EIU)
2. 2014
3. The best city: Melbourne
The worst cities: Dhaka, Tripoli, and Douala
Tạm dịch:
1. Tên của tổ chức làm cuộc khảo sát
2. Năm của cuộc khảo sát
3. Tên thành phố tốt nhất và những thành phố tệ nhất
Thành phố nào là tốt nhất trên thế giới? Hàng năm, Cơ quan Tình Báo Kinh tế (EIU) thực hiện một cuộc khảo sát hấp dẫn để xác định thành phố nào trên thế giới "cung cấp điều kiện sống tốt nhất hoặc tệ nhất". Người ta đánh giá dựa vào các yếu tố như khí hậu, giao thông, giáo dục, an toàn, và các cơ sở giải trí tại các thành phố. Điểm số cho mỗi tiêu chí, và xếp hạng các thành phố theo thứ tự - từ tốt nhất đến tệ nhất.
Trong năm 2014, 10 thành phố hàng đầu đến từ Úc, Canada, Châu Âu và New Zealand. Melbourne ở Úc có số điểm cao nhất, có nghĩa là thành phố 'đáng sống' nhất. Một số thành phố nổi tiếng đứng ở top 20, chẳng hạn như Tokyo (19) và Paris (thứ 17). Đáng ngạc nhiên, Osaka (thứ 13) có điểm số tốt nhất ở châu Á.
Các thành phố có xung đột lớn có xu hướng điểm số thấp nhất. Ở những nước này, điều kiện sống là khó khăn nhất hoặc nguy hiểm. Trong số các thành phố tồi tệ nhất trong danh sách này là Dhaka ở Bangladesh, Tripoli ở Libya, và Douala ở Cameroon.
Tuy nhiên, một số tổ chức khác cá nhân muốn thêm các yếu tố khác vào các tiêu chí. Họ nói rằng cần phải thêm không gian đô thị xanh, sự mở rộng của thành phố, các đặc điểm tự nhiên, các điểm tham quan văn hoá, thuận tiện và ô nhiễm.
1.3. Task 3 Unit 2 lớp 9
Read the passage again and answer questions. (Đọc lại đoạn văn và trả lời câu hỏi)
Guide to answer
1. Climate, transport, education, safety, and recreational facilities in cities (are used).
2. Among the top 20.
3. Because the living conditions there were the most difficult or dangerous.
4. Osaka was.
5. They are a city's green space, urban sprawl, natural features, cultural attractions, convenience, and pollution.
Tạm dịch:
1. Những yếu tố gì được dùng bởi Cơ quan Tình Báo Kinh tế để xếp hạng những thành phố của thế giới?
Khí hậu, phương tiện giao thông, giáo dục, sự an toàn và thiết bị giải trí ở thành phố
2. Những thành phố nổi tiếng trong danh sách ở đâu?
Thuộc top 20
3. Tại sao Dhaka, Tripoli và Douala xếp hạng trong số những thành phố tệ nhất?
Vì điều kiện sống ở đó ở mức khó khăn và nguy hiểm nhất.
4. Thành phố nào là thành phố "đáng sống" ở Asia?
Osaka
5. Những yếu tố gì nên được thêm vào danh mục?
Chúng là khoảng xanh của thành phố, vùng mở rộng đô thị, yếu tố tự nhiên, sự lôi cuốn văn hóa, sự thuận tiện và sự ô nhiễm.
2. Speaking
a. Work in groups of five or six. Conduct a survey to rank your own town/city or a town city you know. Give from 10 points (the best to 1 point (the worst) to each factor). (Làm việc theo nhóm 5-6 người. Thực hiện một cuộc khảo sát để xếp loại thành phố của bạn hoặc 1 thành phố mà bạn biết. Tối đa là 10 điểm (1 điểm là thấp nhất với mỗi đặc điểm))
Ask each student in your group the question: "How many points do you give to factor 1 - safety? "
Then write the points in the table.
(Hỏi mỗi bạn trong nhóm câu hỏi " Bạn cho đặc điểm 1 bao nhiêu điểm?"
Sau đó viết điểm vào bảng )
b, Work out the final result of your group. Then present it to the class. Is your group's result the same or different from that of other groups? (Tiến hành khảo sát rồi thuyết trình cho cả lớp cùng nghe. Kết quả của nhóm bạn giống hay khác các nhóm khác.)
3. Practice Task 1
Find the word which has a different sound in the part underlined.
Question 1: A. delicious B. facility C. city D. place
Question 2: A. attraction B. surface C. lacquerware D. artisan
4. Practice Task 2
Choose the word or phrase among A, B, C or D that best fits the blank space in the following passage.
City planners have claimed trees (1)…… an important role in an urban environment. Children (2)…….. close to nature have better health, while walking in parks helps reduce blood pressure, stress and obesity. The problem is to select the right trees and (3)…… them.
Ha Noi is considered one of the greenest cities in Viet Nam thanks to its beautiful and precious trees. Ancient trees in Ha Noi are frequently (4)……. in poems. Each street can be (5)……… by a tree. To local residents, the hundred-year old trees that line the streets are more than just beautiful, they are part of the city's identity.
Due to the treasured place the trees have in the (6)………… of the local residents, Hanoians seem to have a lot of concern when construction workers chop them (7)………. Workers get away with digging around the trees without much care, and even (8)………. the trees without enough earth to grow - making them vulnerable to storms.
To (9)……… with the problem, Ha Noi's authorities have started a project of replanting trees: each of the capital's streets will be planted with two or three sorts of trees. Moreover, more people should be made (10)…… of the importance of protecting trees in communities.
Question 1: A. act B. play C. enjoy D. perform
Question 2: A. grow up B. grown up C. growing up D. being grown up
Question 3: A. maintain B. service C. provide D. care
Question 4: A. referred B. indicated C. spoken D. mentioned
Question 5: A. described B. presented C. expressed D. explained
Question 6: A. brain B. place C. centre D. heart
Question 7: A. away B. off C. down D. Ø
Question 8: A. leave B. remain C. cause D. have
Question 9: A. solve B. come up C. deal D. agree
Question 10: A. understood B. aware C. capable D. know
5. Conclusion
Kết thúc bài học các em cần luyện đọc, luyện nói và ghi nhớ các từ vựng sau:
- survey /ˈsɜːveɪ/ điều tra
- conduct /kənˈdʌkt/ điều tra
- conflict /ˈkɒnflɪkt/ sự xung đột, chiến tranh
- rank /ræŋk/ xếp hạng
- urban sprawl /ˈɜrbən/ /sprɔl/ sự mở rộng đô thị, đô thị hóa
Tham khảo thêm
- doc Unit 2 lớp 9: City Life - Getting Started
- doc Unit 2 lớp 9: City Life - A Closer Look 1
- doc Unit 2 lớp 9: City Life - A Closer Look 2
- doc Unit 2 lớp 9: City Life - Communication
- doc Unit 2 lớp 9: City Life - Skills 2
- doc Unit 2 lớp 9: City Life - Looking Back
- doc Unit 2 lớp 9: City Life - Project