Unit 1 lớp 9: Local Environment-Skills 1
Bài học Unit 1 lớp 9 mới "Local Environment" phần Skills 1 giúp các em luyện tập hai kĩ năng chính là Reading và Speaking.
Mục lục nội dung
1. Reading
1.1. Task 1 Unit 1 lớp 9
Work in pairs. One looks at Picture A, and the other looks at Oicture B on page 15. Ask other qusetions to find out the similarities and differences between your pictures (Làm việc theo nhóm. Một người nhìn vào bức tranh A, và những người khác nhìn vào bức tranh B ở trang 15. Hỏi nhau các câu hỏi để tìm ra điểm giống và khác biệt giữa những bức tranh)
Guide to answer
- Similarities: a conical hat with a string
- Differences:
- Picture A: light green, pictures between layers, blue string => look darker
- Picture B: white, no decoration, pink string => look lighter
Tạm dịch
- Giống nhau: nón lá có 1 dây quai
- Khác nhau:
- Hình A: nón màu xanh sáng, có hình trang trí trên các lớp nón, có quai đeo màu xanh => nón trông tối hơn
- Hình B: nón màu trắng, không trang trí, có dây quai màu hồng => nón trông sáng hơn
1.2. Task 2 Unit 1 lớp 9
Mi visited Tay Ho village in Hue last month. She has decided to present what she knows about this place to the class. Read what she has prepared and match the titles with the paragraphs (Mi đã đi thăm làng Tây Hồ ở Huế. Cô ấy quyết định kể cho cả lớp nghe những điều cô ấy biết về nơi này. Đọc những thứ cô ấy chuẩn bị và nối các đoạn văn với những nhan đề cụ thể)
Guide to answer
1. C
2. A
3. B
Tạm dịch
1. Tình trạng hiện tại của nghề thủ công
2. Vị trí và lịch sử làng nghề sản xuất nón
3. Nón được làm thế nào
A
Khi bạn nghĩ về nón, điều đầu tiên bạn nghĩ đến là vùng Huế. Sản xuất nón là nghề thủ công truyền thống ở đây hàng trăm năm, và có nhiều làng nghề như Dạ Lê, Phú Cam, và Đốc Sơ. Tuy nhiên, Tây Hồ nổi tiếng nhất vì đây là nơi bắt nguồn của nón ở Huế. Đây là một ngôi làng nằm bên bờ sông Như Ý, cách thành phố Huế 12 km.
B
Một chiếc nón có thể trông đơn giản, nhưng các thợ thủ công phải làm theo 15 bước, từ đi vào rừng để lấy lá để là ép lá, làm khung, vv. Nón của Huế luôn có hai lớp lá. Thợ thủ công phải có kỹ năng để làm cho hai lớp rất mỏng. Điều đặc biệt là họ thêm các bài thơ và tranh của Huế giữa hai lớp, tạo nên những chiếc nón 'bài thơ' nổi tiếng.
C
Nón được làm trong làng nghề đã được truyền lại từ thế hệ này sang thế hệ khác bởi vì mọi người, trẻ hay già, đều có thể tham gia vào quá trình này. Đây là một thủ công mỹ nghệ nổi tiếng, không chỉ ở Việt Nam mà trên toàn thế giới.
1.3. Task 3 Unit 1 lớp 9
Read the text again and answer the questions (Đọc lại đoạn văn và trả lời các câu hỏi)
Guide to answer
1. Why is Tay Ho well- known conical hat making village? (Tại sao Tây Hồ là làng làm nón nổi tiếng nhất?)
⇒ Because it is the birthplace of the conical hat in Hue. (Bởi vì đây là nơi sinh ra nón lá của Huế.)
2. How far is it from Tay Ho to Hue city? (Tây Hồ cách Thành phố Huế bao xa?)
⇒ It's 12 km from Hue City. (Nó cách thành phố Huế 12km.)
3. What is the first stage of making? (Bước đầu tiên của việc làm nón lá là gì?)
⇒ It's going to the forest to collect leaves. (Đó là vào rừng lấy lá.)
4. What is special about the hat layers? (Điều gì đặc biệt trong những lớp nón?)
⇒ They're very thin. (Chúng rất mỏng)
5. What is special about bai tho conical hat? (Điều gì đặc biệt trong chiếc nón bài thơ?)
⇒ It has poems and paintings of Hue between the two layers. (Điều gì đặc biệt trong chiếc nón bài thơ?)
6. Who can make conical hat? (Ai có thể làm nón lá?)
⇒ Everybody can, young or old. (Mọi người đều có thể, trẻ hoặc già.)
2. Speaking
2.1. Task 4 Unit 1 lớp 9
Read the following ideas. Are they about the benefits of traditional crafts (B) or challenges that artisans may face (C). Write B or C (Đọc các ý tưởng sau. Chúng nói về lợi ích của hàng thủ công truyền thống (B) hay thách thức mà người thợ phải đối mặt ( C). Viết B hoặc C)
Guide to answer
1. B
2. C
3. B
4. C
5.C
6. B
Tạm dịch
1. cung cấp việc làm
2. mất tính đúng đắn
3. cung cấp thêm thu nhập
4. dựa quá nhiều vào du lịch
5. xử lý chất thải và ô nhiễm
6. bảo tồn di sản văn hoá
Bạn có thể thêm một vài lợi ích hoặc thách thức
2.2. Task 5 Unit 1 lớp 9
Imagine that your group is responsible for promoting traditional crafts in your area. Propose an action plan to deal with the challenges (Tưởng tượng rằng bạn phải chịu trách nhiệm cho việc thúc đẩy các mặt hàng thủ công. Đề xuất các hoạt động để giải quyết các thách thức)
Guide to answer
Our group want to propose an action plan for promoting conical hat, a well-know traditional crafts of our country.
The first part of the plan, we want to provide young people, especially students like us, with knowledge about this product. Young people should know about conical hat’s history, its symbol and making process, ect… so they understand why we need to promote it and keep it alive even in the current modern life. After that, we should organize some fairs or festivals for the conical hat and even other traditional crafts to increase the sales of these products. Last but not least, we can produce conical hats for different purposes instead of only for wearing. Nowsaday, conical hats are no longer a conventional accessory for the majority of our population. For instance, we can create more unique and artistic conical hats for decorating home or dance and music performance. It can also be a way to increase the sales of this product.
We hope our plan can help to develop the conical hat's industry in the future. Thanks for listening!
Tạm dịch
Nhóm của chúng tôi muốn đề xuất một kế hoạch hành động để quảng bá nón, một nghề thủ công truyền thống nổi tiếng của nước ta.
Phần đầu tiên của kế hoạch, chúng tôi muốn cung cấp cho những người trẻ tuổi, đặc biệt là những sinh viên như chúng tôi, có kiến thức về sản phẩm này. Các bạn trẻ nên biết về lịch sử nón, biểu tượng, quá trình sản xuất, vì vậy họ hiểu tại sao chúng ta cần quảng bá nó và giữ cho nó tồn tại ngay cả trong cuộc sống hiện đại. Sau đó, chúng ta nên tổ chức một số hội chợ hoặc lễ hội cho nón lá và thậm chí các nghề thủ công truyền thống khác để tăng doanh số bán các sản phẩm này. Cuối cùng nhưng không kém phần quan trọng, chúng ta có thể sản xuất nón cho các mục đích khác nhau thay vì chỉ để đội. Trong thời đại ngày nay, mũ hình nón không còn là một phụ kiện thông thường cho phần lớn dân số của chúng ta. Cụ thể là, chúng ta có thể tạo ra những chiếc nón lá độc đáo và nghệ thuật hơn để trang trí nhà hoặc biểu diễn múa và âm nhạc. Nó cũng có thể là một cách để tăng doanh số bán sản phẩm này.
Chúng tôi hy vọng kế hoạch của chúng tôi có thể giúp thúc đẩy công nghiệp nón trong tương lai. Cảm ơn vì đã lắng nghe!
3. Practice Task 1
Read the following passage and choose the best option for each blank
Many visitors come to Tatter bridge to see the wonderful art (1) ____ and museums, the beautiful buildings and the fantastic parks. Few people go outside the city, and so they miss out on (2) _____ the scenery and the fascinating history of this beautiful area. This brochure will tell you what you can see if you (3)______ a short bus ride out of the city.
The beautiful village of Tatter bridge was (4) _____ to the children’s writer Jane Potter, whose stories of Benjamin Bear (5) _____ loved by adults and children around the world. Jane Potter’s home is now a museum and tea shop, and is well (6) ______ a visit just for its wonderful gardens. It also has a gift shop where you can buy (7)______ and books. Tatter bridge has a number of interesting shops (8) _____ an excellent cake shop, and ‘Wendy’s Giftshop’ where you can find lots of unusual gifts made (9) ______ hand by local artists. Lovers of Jane Potter’s books should also walk to the Green Valley woods, which have not changed since Jane Potter (10) _____ her stories there one hundred years ago.
1. A. Workshops B. galleries C. restaurants D. stations
2. A. Understanding B. questioning C. welcoming D. experiencing
3. A. Bring B.take C. drive D. sail
4. A. Home B. school C. shop D. cottage
5. A. Be B. have C. are D. been
6. A. Excited B. worth C. value D. known
7. A. Souvenirs B. materials C. costumes D. vegetables
8. A. Purchasing B. advertising C. preserving D. including
9. A. At B. with C. by D. in
10. A. Wrote B. designed C. moulded D. carved
4. Practice Task 2
Read the following passage and answer the questions
Hi! My name is Peter. I will tell you about my hometown. My town is not very big, but it is beautiful. The streets of the town are straight and long. You can see many cars, trams and buses there. There are a lot of bus stops and car parks in my town. We don’t have the underground and trolleybuses.
There is a nice big square in the centre of my town. On one side of the square you can see the hotel “Victoria” and there is the museum on the other side. It has a big collection of old things. People from all over the world go to our town to see it.
There are many parks in my town. People like to come to the parks; they play, read books or sit on the benches and talk. My favourite park is the central park. It is near the square. I often go there with my friends. Also I go to the shops or cafes with them, watch films in cinemas or ballets in our theatre.
There is a big library behind my school. I usually go there to take books for reading. I like to read about planes and history. I will be a pilot in the future.
1. How are the streets in Peter’s hometown?
_____________________________
2. What is there in the centre of his town?
_____________________________
3. Who does Peter often go with to the central park?
_____________________________
4. Where is the big library?
_____________________________
5. What does Peter like to read?
_____________________________
5. Conclusion
Qua bài học này các em cần ghi nhớ các từ vựng sau
- authenticity (n): tính xác thực
- layer (n): lớp (lá)
- preserve (v): bảo tồn
- treat (v): xử lí (chất thải)
- income (n): doanh thu
Tham khảo thêm
- doc Unit 1 lớp 9: Local Environment-Getting Started
- doc Unit 1 lớp 9: Local Environment-A Closer Look 1
- doc Unit 1 lớp 9: Local Environment-A Closer Look 2
- doc Unit 1 lớp 9: Local Environment-Communication
- doc Unit 1 lớp 9: Local Environment-Skills 2
- doc Unit 1 lớp 9: Local Environment-Looking Back
- doc Unit 1 lớp 9: Local Environment-Project